3 Ocak 2021 Pazar

Revenue'ye kaydolmak, Tax Credits

PPS numarasını alır almaz yapmanız gereken sey Revenue kaydınızı yaptırmak. Türkiye'de bir işe girdiğinizde, tüm gerekli SGK, gelir idaresi vs işlemlerinin, çalıştığınız kurumun muhasebesi tarafından yapıldIğını varsayarız. Burada ise olay bu şekilde işlemiyor. Sizin bizzat kendi Gelir Idaresi ilk başvurusunu ve kaydınızı yapılıp yapılmadığını takip etmeniz gerekiyor. İşe girdiğiniz kurum sizin iş başlangıcınızı Revenue'ye bildirdiğinde, size özel Tax Credit Certificate'i is yerinize Revenue online olarak bildiriyor.

Burada önemli nokta sizin mümkün olan en kısa surede Irlanda'da "Tax resident" olmak istediğinizi Revenue'ye bildirmek. Benim izlediğim adımlar şu şekilde olmuştu:

PPS numarasi gelir gelmez işverenime bildirdim. Sonra Revenue sitesine girebilmek icin MyAccount'a kayit oldum. Fakat myaccount sifresi de posta yoluyla 3-4 gunde geliyor. Bunu beklememek icin MyGovID'ye kayit olup bu Accountu verified yaptim.(PPS numarası nasıl alınır postunda anlattığım şekilde)

Bu işlemleri yaptıktan sonra Revenue'ye login olup size verilmiş olan Tax Creditleri, Standard Rate Cut-off pointi ve Tax'in cumulative mi yoksa weekly mi kesileceğini görebiliyorsunuz. (Elbette bunu şirket de görebiliyor, ve bunlar adresinize postayla gelecek ama burada amaç ilk maaş yatmadan ve Emergency Tax ödemeden isleri yoluna koymak)

Şimdi yapılması gereken ya online inquiry ile ya da Revenue'ye telefon ederek "ben bu yıldan itibaren Tax resident kabul edilmek istiyorum" declaration'i yapmak. Revenue ofis açıksa, direk gidip giriş kattaki telefonları kullanırsanız dışardan aramaktansa daha az beklemek de mumkun. Bosuna sıra numarası alıp beklemeyin.

Özetle telefonda konuştuğunuz kişiye ben yeni geldim, PPS numaram bu, bana tax credit yolladınız ama ben Cumulative Basis'e degerlendirilmek istiyorum, bu yüzden de Tax Resident olmak istiyorum dediğiniz takdirde isleminiz yapılacaktır. 

Ben bu sekilde ilk maasimi hic bir ekstra Emergency tax kesilmeden alabilmistim.

Peki hocam ben bunlari yapamadim, Emergency tax da kesildi, tax creditleri de duzgun alamadim.

Sorun degil, bir sonraki sene geldiğiniz sene Tax Return doldurup tax refund almak mümkün. Ama yine onun da takibini sizin yapmanız gerekiyor. Baska bir postta bunu da ayrıca anlatmayı umuyorum.

Married Person Status and Home Carer Tax Credit

Eğer Irlanda'ya eşinizle ve cocuklarınızla beraber geldiyseniz, ve eşiniz henüz çalışmıyorsa Home Carer Tax Credit denen ekstra bir vergi istisnasına başvurmak mümkün. Aynı şekilde evli olduğunuz için de hem tax creditleriniz hem de vergi dilimleriniz bekar bir insana gore farklı degerlendiriliyor. Bu yuzden bu declarationlari da ne kadar erken yaparsaniz, net geliriniz o oranda dogru hesaplanarak size yatirilacak, ileriki bir tarihte geriye donuk basvuru, tespit vs ile daha az ugrasacaksiniz.

Peki nasil yapiyoruz? 

https://www.revenue.ie/en/life-events-and-personal-circumstances/marital-status/marriage-and-civil-partnerships/joint-assessment.aspx

Aslında online olarak oldukça kolay ve yukardaki bağlantıda yer alan Joint Assesment Formu Doldurup Marriage Certificate ve Birth Certificatelarin iletilmesi yeterli. Gelmeden once bunlardan (Formul A ve B) herhangi bir nufus dairesinden bir kac kopya getirmis oldugunuzu varsayiyorum:) Bunları yine Revenue sistemine login olup New Inquiry açarak upload edebilirsiniz.

Tüm process sonucunda Tax Credit Certificate'iniz güncellendiğinde sistemden online olarak görebileceksiniz. Hem sizin posta adresinize hem işvereninize de bir kopya gelecek.